Kolberg – relacja z podróży

10-kolbergW dniach od 27.09 do 03.10.2014r. grupa 17 uczniów z klas VIa, VIb i VIc naszej szkoły wspólnie z uczniami z Zespołu Szkół Sportowych w Tarnowie uczestniczyła w wycieczce do Kolbergu w Niemczech. Naszą grupą opiekowała się pani Barbara Skwarek. Wyjazd z Tarnowa nastąpił w sobotę, 27 września o godz 7.30. Do Kolbergu dotarliśmy o godzinie 17.00. Po zakwaterowaniu i kolacji udaliśmy się na zwiedzanie okolicy.

W drugim dniu naszej wycieczki organizatorzy przygotowali dla nas wiele niespodzianek. Pojechaliśmy do Poczdamu, który słynie z monumentalnych zamków i pałaców oraz najstarszego na świecie studia filmowego Babelsberg. W pierwszej kolejności zwiedzaliśmy Park Filmowy Babelsberg. Jest to park tematyczny, położony tuż obok jednego z najstarszych studiów filmowych na świecie, które w ubiegłym roku świętowało 100-lecie swego istnienia. To tutaj swoją światową karierę rozpoczynali Marlena Dietrich i Billy Wilder, filmowego fachu uczył się młody Alfred Hitchcock, Roman Polański kręcił obsypanego nagrodami „Pianistę", Quentin Tarantino -„Bękarty Wojny", a przed kamerami w różnych produkcjach pojawiali się Kevin Spacey, Tom Cruise, Brad Pitt, Kate Winslet, Christoph . W parku filmowym mieliśmy doskonałą zabawę. Było tam wiele atrakcji m.in.: aleja Gigantów, uliczka z westernu, plac zabaw „Dżungla", Panama – bajkowa kraina pisarza Janoscha, chatka baby Jagi z filmu „Jaś i Małgosia" oraz średniowieczne miasto ze scenerią paraliżującej grozy, w której ujawniają się wszelkie mary, upiory i wampiry, a z krypt i grobów powstają zastępy zombies...Spacerując biegnącą przez cały park aleją Gigagntów, spotkać można Barona Münchhausena, Pożeracza Skał-Juniora z filmu „Niekończąca się opowieść", mechanicznego sobowtóra Marii, głównej bohaterki klasyka kina niemego „Metropolis", czy kultowego już Piaskowego Dziadka. Wejścia na plac zabaw „Dżungla" strzeże ogromna figura King Konga.
Niezapomnianych wrażeń dostarczyło nam uczestnictwo w dwóch pokazach: w trwającym 30 minut show kaskaderów oraz pokazie „Zwierzęta przed kamerą". Podczas pierwszego z wymienionych pokazów zawodowi kaskaderzy zaprezentowali wybuchową mieszankę manewrów samochodowych, skoków, potyczek oraz efektów pirotechnicznych. Zobaczyliśmy, jak wiele zręczności, fachowej wiedzy i dyscypliny potrzeba do inscenizacji pościgów, scen walk czy eksplozji. Natomiast podczas drugiego pokazu podopieczni trenerów zwierząt filmowych pokazali swoje umiejętności. Było na co popatrzeć!
Będąc w Poczdamie, nie mogliśmy pominąć Cecilienhof. Jest to dawny pałac księcia Wilhelma Hohenzollerna. Zwiedziliśmy także, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, zespół parkowo-pałacowy Sanssouci. Park zachwycił nas swoim pięknem,
W następnym dniu po śniadaniu udaliśmy się do stolicy Niemiec - Berlina. Organizatorzy zadbali o to, byśmy zobaczyli jak najwięcej. Ze względów organizacyjnych pierwszym punktem naszego pobytu w Berlinie było oceanarium. Znajdują się w nim akwaria, terraria oraz insektaria pełne ryb, gadów, płazów i bezkręgowców z najdalszych zakątków Ziemi. Byliśmy również w hotelu z największym akwarium na świecie. W holu znajduje się 25-metrowe cylindryczne akwarium z milionem litrów morskiej wody nazwane AquaDom. Pływa w nim ponad 1500 tropikalnych ryb, reprezentujących 97 gatunków. Na dnie jest rafa koralowa. We wnętrzu ogromnej, szklanej konstrukcji znajduje się przeźroczysta winda, którą jechaliśmy, oglądając pływające ryby, oraz nurków czyszczących akwarium. Obserwowanie ich przy pracy to fascynujący spektakl.
Po południu udaliśmy się na spotkanie z przewodnikiem, który oprowadzał nas po Reichstagu- siedzibie niemieckiego parlamentu. Jest to niezwykle ważne miejsce na mapie Berlina. Przed wejściem przechodziliśmy przez bramki, pokazując dowody lub paszporty oraz zawartość plecaków. Możliwość zwiedzania tego gmachu, poznania jego historii, zajrzenia za "kulisy" była dla nas niezwykłym przeżyciem, zwłaszcza że byliśmy jedną z nielicznych grup, które mogły zwiedzać Reichstag. Budynek z zewnątrz jest piękny, w środku także wszystko nam się podobało. Szklana kopuła Reichstagu należy do najbardziej rozpoznawalnych konstrukcji Berlina.
Kolejny dzień spędziliśmy w jednej ze szkół podstawowych w Berlinie. Wyruszyliśmy, by nawiązać nowe znajomości, spotkać się z rówieśnikami z niemieckiej szkoły. Zostaliśmy miło powitani i przyjęci przez dyrekcję oraz młodzież, co dodało nam pewności siebie i utwierdziło w przekonaniu słuszności idei wspólnej Europy.
Razem z młodymi berlińczykami realizowaliśmy I etap projektu „Tacy sami............czyli rzecz o tolerancji". Byliśmy podzieleni na grupy. Każda grupa pod opieką nauczycieli miała do wykonania inne zadanie. Jedni przyrządzali potrawy, inni przygotowywali utwory muzyczne, komiksy oraz ilustracje na dany temat. Na zakończenie odbyła się prezentacja prac. Spotkanie w szkole zakończył wspólny obiad. Danie główne stanowiła zupa, którą sami ugotowaliśmy.
Następnie udaliśmy się do parku, gdzie uczestniczyliśmy w zabawach i grach terenowych. Nawiązaliśmy kontakty, wymieniając się numerami telefonów, adresami e-mail. Z porozumieniem nie było problemów, ponieważ wszyscy znamy język angielski. Pożegnaliśmy się w serdecznie i umówiliśmy się, że postaramy się wziąć udział w realizacji II etapu projektu, co będzie miało miejsce w Tarnowie w maju 2015r.
Trzeci dzień naszego pobytu w Niemczech przeznaczony był na wycieczkę do Drezna – miasta nad rzeką Łabą. Zwiedzanie zaczęliśmy od kompleksu muzealnego Zwinger. Ten ogromny, rokokowy kompleks budynków jest prawdziwą perłą architektoniczną miasta. Zrobił na nas olbrzymie wrażenie. Zobaczyliśmy również 'Wilhelma Walthera – Orszak Książąt, który zdobi mury okalające przyzamkowy dziedziniec turniejowy. Dawne stajnie pokryte są porcelanowymi, ręcznie wykonanymi kafelkami. Mozaika przedstawia wettyńskich władców, łącznie z Augustem II Mocnym. Drezno oczarowało nas swoim urokiem.
Kolejne atrakcje to pobyt w Legolandzie w Berlinie. Czekała nas tam wspaniała zabawa. Mieliśmy do dyspozycji mnóstwo klocków, z których tworzyliśmy różne budowle. Na zakończenie był konkurs na najładniejszą budowlę. Legoland zaprosił nas do wspólnej zabawy i wesołego szaleństwa! Pirat, poszukiwacz przygód lub księżniczek, kolejki górskie, roboty LEGO i świat zbudowany z ponad 50 milionów kolorowych klocków – to wszystko mogliśmy odkryć i wypróbować. Obejrzeliśmy również film w kinie 4D z fascynującymi efektami specjalnymi. Po tym pokazie stwierdziliśmy, że technika 3D należy już do przeszłości.
Będąc w Berlinie, zwiedziliśmy zabytki, które oprócz Reichstagu warto zobaczyć. Należą do nich: Brama Brandenburska, Mur Berliński, Katedra Berlińska, Pomnik Pomordowanych Żydów Europy znany również jako Pomnik Holocaustu, oraz wieża telewizyjna o wysokości 368 metrów.
Na zakończenie naszego wycieczki organizatorzy przygotowali atrakcję, na którą wszyscy z utęsknieniem czekaliśmy –pobyt w baśniowym wodnym świecie Tropical Islands. Pływaliśmy w wodach Południowego Pacyfiku oraz na lagunie Bali. Temperatura wody przekraczała 28 stopni Celsjusza. Po 200 metrowej piaszczystej plaży rozstawione były wygodne leżaki. Spacerowaliśmy po lesie deszczowym, poznając rośliny rosnące w tropikach. Ciekawostką było także egzotyczne otoczenie: plamy, piaskowce, wodospady i groty wodne, kamienne rzeźby i drewniane balijskie chatki. Niezwykłych emocji dostarczyły nam zjeżdżalnie i rwąca rzeka.
Były również zakupy. W centrum handlowym A10 kupiliśmy pamiątki i słodycze.

Podczas pobytu w Kolbergu odwiedzili nas dyrektorzy szkół: mgr Teresa Kot i mgr Andrzej Kot. Spotkania i wspólne rozmowy była okazją do podziękowań dyrekcji za umożliwienie nam przeżycia tej wspaniałej przygody.
Wiele zwiedziliśmy, wśród uczestników wycieczki panowała bardzo miła atmosfera. Sprzyjała nam również pogoda, było ciepło i świeciło słońce. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć.
Szkoda tylko, że nasza grupa była tak mało liczna. To była naprawdę wspaniała wycieczka, a wrażenia z niej pozostaną w naszej pamięci na długo.