WYMAGANIA EDUKACYJNE Z TECHNIKI W KLASIE V
Uczeń otrzymuje jedną z poniższych ocen:
celujący
Ocenę „celujący” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „bardzo dobry” i ponadto:
Wiadomości
- -jego wiedza znacznie wykracza poza program nauczania,
- -wykazuje się opanowaniem zagadnień programowych w sposób wyczerpujący,
- -precyzyjnie i wyczerpująco formułuje wypowiedzi,
- -bezbłędnie stosuje terminologię techniczną,
- -wykazuje samodzielność i zaangażowanie w zdobywaniu wiadomości z różnych źródeł oraz umie je zastosować i wykorzystać we własnej działalności praktycznej,
- -samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- -osiąga sukcesy w olimpiadach technicznych i wystawach twórczości technicznej.
Umiejętności
- -twórczo wykorzystuje posiadane wiadomości do rozwiązywania problemów technicznych,
- -proponuje rozwiązania wykraczające poza program nauczania,
- -bezbłędnie wykonuje zadania praktyczne, proponując własne rozwiązania racjonalizatorskie,
- -bezbłędnie stosuje narzędzia i przyrządy w czasie wykonywania zadań wytwórczych.
Organizacja i bezpieczeństwo
- -ściśle przestrzega zasad założonej organizacji pracy,
- -stosuje rozwiązania nietypowe, racjonalizatorskie,
- -ściśle stosuje się do regulaminu pracowni i zasad bhp w niej obowiązujących,
- -zna i stosuje zasady bezpiecznego korzystania z dróg publicznych jako pieszy i rowerzysta,
- -potrafi zabezpieczyć miejsce wypadku i udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym.
Dokumentacja
- -potrafi wykonać bezbłędną dokumentację wykonywanych prac,
- -wykonuje dokumentację ciekawych rozwiązań technicznych,
- -prowadzi wzorowy zeszyt przedmiotowy.
Wytwory praktycznej działalności
- -proponuje własne rozwiązania projektowe,
- -zna zastosowanie nowych materiałów,
- -przedstawia pomysłowe rozwiązania,
- -czynności technologiczne wykonuje szybko, sprawnie i bezbłędnie,
- -proponuje rozwiązania mające na celu oszczędność materiałów,
- -wykonane prace cechuje perfekcja wykonania i wzorowa estetyka.
bardzo dobry
Ocenę „bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dobry”
i ponadto:
Wiadomości
- -opanował pełny zakres wiedzy określonej rozkładem nauczania,
- -swobodnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, wyciąga słuszne wnioski,
- -rozwiązuje samodzielnie problemy techniczne w zakresie teorii,
- -stosuje prawidłową terminologię techniczną,
- -rozumie większość relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu.
Umiejętności
- -sprawnie i poprawnie rozpoznaje właściwe materiały,
- -zna zgodnie z wymaganiami programowymi konstrukcję i zasady działania narzędzi pracy, urządzeń, przyrządów i maszyn,
- -sprawnie posługuje się narzędziami, przyborami i urządzeniami technicznymi, -prawidłowo wykonuje operacje technologiczne
Organizacja i bezpieczeństwo
- -bardzo dobrze organizuje miejsce pracy,
- -sprawnie i samodzielnie wykonuje realizowane zadania, -przejawia dużo inicjatywy w wykonywaniu danej czynności,
- -stosuje się do regulaminu pracowni i zasad bhp, -zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach jako pieszy i rowerzysta,
- -potrafi zabezpieczyć miejsce wypadku.
Dokumentacja
- -potrafi wykonać prawidłową dokumentację techniczną,
- -bez zastrzeżeń czyta i umie stosować w praktyce dokumentację urządzeń technicznych,
- -systematycznie prowadzi estetyczny zeszyt przedmiotowy
Wytwory praktycznej działalności
- -przejawia dużą inicjatywę w wykonywaniu danej czynności,
- -prace wykonuje w przewidzianym czasie,
- -jakość wykonanych prac nie budzi zastrzeżeń pod względem zgodności z projektem, estetyki wykonania oraz oryginalności rozwiązań,
- -przestrzega zasad ekonomii w procesie wytwórczym.
dobry
Ocenę „dobry” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dostateczny”
i ponadto:
Wiadomości
- -nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania,
- -rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne,
- -rozumie większość relacji pomiędzy elementami wiedzy technicznej,
- -ogólnie orientuje się w zagadnieniach wiedzy technicznej i potrafi uzasadnić je na podstawie literatury,
- -potrafi poprawnie operować wiadomościami i stosować je w nowych sytuacjach technicznych, -samodzielnie rozwiązuje średnio trudne zadania praktyczne,
- -popełnia nieznaczne błędy w wypowiedziach oraz w terminologii technicznej.
Umiejętności
- -poprawnie posługuje się urządzeniami technicznymi i narzędziami, popełniając błędy w granicach tolerancji,
- -poprawnie opanował umiejętności technologiczne,
- -potrafi poprawnie według instrukcji zmontować urządzenia oraz modele z zestawów badawczo
- -montażowych.
Organizacja i bezpieczeństwo
- -stosuje zasady organizacji i bezpieczeństwa pracy,
- -wykorzystuje czas pracy zaplanowany przez nauczyciela,
- -nie zawsze przestrzega zasad eksploatacji narzędzi i urządzeń,
- -realizuje zadania zgodnie z założonym harmonogramem,
- -zna i stosuje zasady bezpiecznego korzystania z dróg publicznych jako pieszy i rowerzysta.
Dokumentacja
- -potrafi wykonać poprawną dokumentację techniczną,
- -poprawnie interpretuje proste dokumentacje techniczne,
- -zeszyt przedmiotowy prowadzi w granicach normy.
Wytwory praktycznej działalności
- -wykonuje zgodnie z projektem,
- -sprawia, że wytwory są funkcjonalne,
- -wykonuje prace tak, że dokładność wykonania mieści się w granicach tolerancji,
- -nie w pełni ekonomicznie wykorzystuje materiały,
- -jego prace posiadają drobne uchybienia w estetyce wykonania.
dostateczny
Ocenę „dostateczny” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dopuszczający” i ponadto:
Wiadomości
- -nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania,
- -nie potrafi uchwycić spraw najistotniejszych w danym zagadnieniu,
- -ma trudności w logicznym operowaniu wiadomościami,
- -ma trudności w interpretacji zagadnień technicznych na podstawie wskazanej literatury,
- -zna zagadnienia jedynie w niezbędnym zakresie umożliwiającym wykonanie zadań praktycznych, -ma trudności w posługiwaniu się terminologią techniczną,
- -rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o średnim stopniu trudności,
- -nie przejawia inicjatywy w zdobywaniu wiadomości.
Umiejętności
- -ma trudności w poprawnym posługiwaniu się narzędziami, urządzeniami i przyrządami,
- -opanował umiejętności technologiczne o średnim stopniu trudności,
- -popełnia błędy podczas montażu według ścisłej instrukcji prostych modeli układów i urządzeń.
Organizacja i bezpieczeństwo
- -stosuje zasady bezpieczeństwa pracy,
- -organizacja jego pracy indywidualnej i zespołowej ma charakter nieskoordynowany,
- -mało efektywnie wykorzystuje czas pracy,
- -zna i stosuje zasady bezpiecznego korzystania z dróg publicznych jako pieszy i rowerzysta.
Dokumentacja
- -wykonuje podstawową dokumentację lecz jesz ona niestaranna i prowadzona mało systematycznie, -opanował czytanie dokumentacji urządzeń w zakresie minimum wymagań,
- -zeszyt przedmiotowy jest prowadzony niesystematycznie i budzi zastrzeżenia pod względem estetycznym.
Wytwory praktycznej działalności
- -jego prace odbiegają w znacznym stopniu od projektu,
- -wykonuje prace niedbale i mało estetycznie, -nie poświęca właściwej uwagi ekonomicznemu wykorzystaniu materiałów,
- -nie przejawia inicjatywy w celu lepszego wykonania czynności
dopuszczający
Wiadomości
- -opanował w bardzo ograniczonym zakresie podstawowe wiadomości,
- -zna typowe zagadnienia w minimalnym zakresie,
- -nie potrafi logicznie operować posiadanymi wiadomościami,
- -z ograniczeniami rozumie zapamiętane wiadomości,
- -nie opanował terminologii technicznej,
- -rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności jedynie według ścisłej instrukcji i pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela,
- -nie podejmuje żadnych wysiłków w celu uzupełnienia braków w wiadomościach.
Umiejętności
- -posługuje się prostymi przyrządami, narzędziami i przyborami często myląc ich przeznaczenie,
- -ma trudności w poprawnym wykonywaniu operacji technologicznych ( myli kolejność wykonywania czynności),
- -w minimalnym zakresie opanował zasady działania i obsługi typowych narzędzi, urządzeń i przyrządów,
- -do wykonywania zadań praktycznych jest mu niezbędna pomoc nauczyciela.
Organizacja i bezpieczeństwo
- -bezpieczeństwo i higiena jego pracy wymagają stałego nadzoru,
- -nie potrafi zorganizować swojego stanowiska pracy (panuje na nim nieład),
- -nie potrafi pracować w zespole,
- -w bardzo ograniczonym zakresie zna i stosuje zasady bezpiecznego korzystania z dróg publicznych jako pieszy i rowerzysta.
Dokumentacja
- -nie potrafi samodzielnie wykonać jakiejkolwiek dokumentacji technicznej,
- -dokumentacja wykonana pod nadzorem nauczyciela jesz mało czytelna i zawiera poważne błędy,
- -zeszyt przedmiotowy prowadzi niesystematycznie, niedbale i nieestetycznie
Wytwory praktycznej działalności
- -wykonuje prace są niezgodne z projektem,
- -bardzo często nie kończy rozpoczętych zadań,
- -cechuje go brak troski o oszczędne wykorzystanie materiałów,
- -prace charakteryzują się brakiem staranności i estetyki wykonania.
niedostateczny
Wiadomości
- -nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości, mimo dużej pomocy nauczyciela i innych uczniów,
- -braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu,
- -nie rozumie wiadomości, myli je i zniekształca,
- -nie zna i nie rozumie terminologii technicznej,
- -nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela rozwiązać zadania o elementarnym stopniu trudności,
- -cechuje go zdecydowanie lekceważący stosunek do przedmiotu.
Umiejętności
- -nie przejawia chęci w zdobywaniu jakichkolwiek umiejętności technicznych,
- -nie potrafi posługiwać się narzędziami i urządzeniami technicznymi,
- -nie umie wykonać prostych operacji technologicznych pomimo pomocy innych uczniów i nauczyciela,
- -unika podejmowania jakiejkolwiek aktywności w celu nabycia określonych umiejętności.
Organizacja i bezpieczeństwo
- -nie zna i nie stosuje żadnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- -jego działania w trakcie zajęć wymagają stałego nadzoru,
- -nie potrafi sobie zorganizować stanowiska pracy,
- -nie potrafi pracować w zespole, a jego działania dezorganizują pracę innych uczniów,
- -nie zna zasad bezpiecznego korzystania z dróg publicznych nawet jako pieszy.
Dokumentacja
- -nie potrafi wykonać i nie prowadzi (nie posiada) jakiejkolwiek dokumentacji,
- -nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.
Wytwory praktycznej działalności
- -przejawia brak zainteresowania w wykonywaniu jakiejkolwiek pracy,
- -nie wykonał żadnego zadania wytwórczego.