PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 15 W TARNOWIE

Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego został opracowany na podstawie:

  • Programu Alicji Romanowskiej „ Wychowanie Fizyczne Bliższe Wartościom dla klas IV – VI Szkoły Podstawowej” DKW 4014 – 68/99 uwzględniającego  nową podstawę programową (Rozporządzenie MEN z dnia 23.12.2008r.),
  • Statutu Szkoły,
  • Rozporządzenia MEN z dnia 30.04.2007r. w sprawie oceniania według którego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

Obszary podlegające ocenie:

  1. Stopień opanowania wymagań programowych (poziom podstawowy i rozszerzony)
    • właściwe wykorzystanie zdolności koordynacyjno – kondycyjnych,
    • poziom sprawności motorycznej (szczegółowe wymagania edukacyjne),
    • poziom umiejętności technicznych i taktycznych (szczegółowe wymagania edukacyjne),
    • poziom wiedzy z zakresu kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej,
    • umiejętność samooceny, samokontroli i samodoskonalenia,
    • postępy w usprawnianiu (diagnoza na wejściu i końcowa).
  2. Aktywność i systematyczność
    • frekwencja (spóźnienia, nieobecności nieusprawiedliwione, jednostkowe zwolnienia z ćwiczeń),
    • aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo w ich organizacji,
    • zaangażowanie w działalność rekreacyjno-sportową szkoły i środowiska,
    • reprezentowanie szkoły w zawodach na różnych szczeblach, osiąganie wysokich lokat,
    • udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych formach aktywności ruchowej.
  3. Postawa ucznia
    • dyscyplina podczas zajęć,
    • przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas lekcji,
    • przestrzeganie regulaminów korzystania z obiektów sportowych,
    • nawyki zdrowotno-higieniczne,
    • umiejętność współpracy w grupie (zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe).

Sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia:

  1. Ocena poziomu sprawności motorycznej za pomocą testów i sprawdzianów przeprowadzanych dwa razy w roku, w celu porównania wyników (szczegółowe wymagania edukacyjne).
  2. Ocena umiejętności technicznych i taktycznych z poszczególnych dyscyplin -oceniamy na bieżąco,  zgodnie z opracowanymi szczegółowo wymaganiami
  3. Udział w zawodach sportowych, osiąganie wysokich wyników.
  4. Udział w zajęciach sportowych pozalekcyjnych i pozaszkolnych – obserwacja, analiza dzienników zajęć - frekwencji

Uwagi do kryteriów oceny ucznia:

  1. Na ocenę końcową decydujący wpływ ma aktywność ucznia i wysiłek jaki wkłada w czynione postępy (rozporządzenie).
  2. Uczeń ma prawo zgłosić, że jest nieprzygotowany do zajęć (brak stroju) dwa razy w semestrze. Każdy kolejny skutkuje oceną niedostateczną.
  3. Dziewczęta w czasie niedyspozycji obowiązuje aktywne uczestnictwo w zajęciach, natomiast zwalniane są z wykonywania intensywnego wysiłku fizycznego.
  4. Uczniowie zwolnieni z ćwiczeń na podstawie zaświadczenia lekarskiego lub od rodziców, nie są zwalniani z obowiązku obecności na lekcji.
  5. Zwolnienie ucznia z ćwiczeń przez rodzica obowiązuje tylko przez dwa kolejne dni. Dłuższe zwolnienie musi być potwierdzone przez lekarza.
  6. Uczniowie i rodzice są zobowiązani poinformować nauczyciela wychowania fizycznego o problemach zdrowotnych ucznia. 

Kryteria szczegółowe na poszczególne oceny

Celująca

  1. Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą .
  2. Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym szkoły, bądź też w innych formach działalności związanych z kulturą fizyczną .
  3. Bierze udział w zawodach międzyszkolnych, wojewódzkich , ogólnopolskich. Osiąga wysokie wyniki sportowe, swoją postawą godnie reprezentuje szkołę .

Bardzo dobra

  1. Uczeń opanował wymagania programowe z poziomu rozszerzonego dla danej klasy .
  2. Posiada duży zasób wiedzy z zakresu kultury fizycznej, edukacji zdrowotnej i umiejętnie wykorzystuje je w praktycznym działaniu .
  3. Systematycznie doskonali swoją sprawność i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu .
  4. Jego postawa, zaangażowanie i stosunek do przedmiotu nie budzi najmniejszych zastrzeżeń .
  5. Bierze aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych i w zawodach sportowych, mimo że nie jest to działalność systematyczna.

Dobra

  1. Uczeń opanował wymagania programowe z poziomu podstawowego .
  2. Posiadane wiadomości z zakresu kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela .
  3. Nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnianiem, wykazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie .
  4. Jego postawa społeczna, aktywność i stosunek do przedmiotu nie budzi większych zastrzeżeń .
  5. Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych.

Dostateczna

  1. Uczeń nie opanował w pełni wymagań programowych z poziomu podstawowego .
  2. Wykazuje bardzo małe postępy w usprawnianiu osobistym .
  3. Wykazuje znaczne luki w wiadomościach z zakresu kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej, a posiadane wiadomości nie potrafi wykorzystać w praktyce .
  4. Przejawia pewne braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do kultury fizycznej (ma nieusprawiedliwione nieobecności).

Dopuszczająca

  1. Uczeń nie opanował materiału programowego z poziomu podstawowego w stopniu dostatecznym .
  2. Posiada mały zakres wiedzy z kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej i nie potrafi wykonywać prostych zadań związanych z samooceną .
  3. Nie jest pilny i nie wykazuje  postępów w usprawnianiu osobistym.
  4. Na zajęciach wych.fiz. przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, ma niechętny, lekceważący stosunek do przedmiotu, jest bardzo często nieprzygotowany do zajęć (ma nieusprawiedliwione nieobecności).

Niedostateczna
Otrzymuje uczeń, który wykazuje szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu, nie bierze czynnego udziału w lekcji, swoim zachowaniem dezorganizuje pracę, stwarzając niebezpieczeństwo dla siebie i innych, jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć, ma nieusprawiedliwione nieobecności. Prowadzi nie higieniczny i niesportowy tryb życia.