winieta-01
winieta-02
winieta-03
winieta-04

Podstawa programowa 18.06.2014
JĘZYK ANGIELSKI
I etap edukacyjny – klasy I-III

 

„Język obcy nowożytny. Uczeń kończący klasę III:

  1. wie, że ludzie posługują się różnymi językami i że chcąc się z nimi porozumie, trzeba nauczyć się ich języka (motywacja do nauki języka obcego);
  2. reaguje werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela;
  3. rozumie wypowiedzi ze słuchu:
    1. rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu,
    2. rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać,
    3. rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni przedstawianych także za pomocą obrazów, gestów,
    4. rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych (także w nagraniach audio i video);
  4. czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania;
  5. zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów, recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki, nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, bierze udział w mini przedstawieniach teatralnych;
  6. przepisuje wyrazy i zdania;
  7. w nauce języka obcego nowożytnego potrafi korzystać ze słowników obrazkowych, książeczek, środków multimedialnych;
  8. współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.”

Kryteria oceniania klasa II, SP 15 w Tarnowie

6 znakomicie

  • Uczeń wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza realizowany program.
  • Sprawnie i bezbłędnie wykonuje zadania z zakresu 4 podstawowych sprawności: pisania, czytania, mówienia i słuchania ze zrozumieniem.
  • Zna więcej nazw i wyrażeń oraz form gramatycznych z danego zakresu, niż te wprowadzone na lekcji, poprawnie je stosuje w mowie i piśmie.
  • Samodzielnie potrafi odpowiedzieć na pytania wprowadzone w czasie lekcji oraz je zadać, swobodnie podejmuje dialog z nauczycielem.
  • Poznane słownictwo zapisuje bez błędów.
  • Jego wymowa jest bardzo zbliżona lub identyczna z wzorcem prezentowanym na płytach CD.
  • Samodzielnie śpiewa poznane piosenki, recytuje wiersze. Zna cały tekst na pamięć, podczas prezentacji stosuje umiejętności aktorskie.
  • Płynnie czyta poznane teksty, zwraca uwagę na poprawną wymowę i intonację.
  • Potrafi przygotować staranną, estetyczną pracę plastyczną. Praca jest twórcza, bogata treściowo, zawiera elementy pisania oraz szczegóły, o których uczeń potrafi opowiedzieć. Uczeń rozumie i odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące swojej pracy.
  • Rozumie poznawane historyjki obrazkowe, po przygotowaniu potrafi je samodzielnie opowiedzieć.
  • Samodzielnie przygotowuje notatkę na podany temat, korzystając z wzoru, ale także dodając swoje elementy.
  • Uczeń jest zawsze przygotowany do lekcji.
  • Samodzielnie, starannie i poprawnie wykonuje zadania domowe.
  • Prowadzi estetyczny zeszyt zawierający wszystkie wymagane notatki.
  • Jest aktywny na lekcjach, chętnie wykonuje wszystkie prace lekcyjne, wkładając w nie dużo pracy i zaangażowania.
  • Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela i dokładnie je wykonuje.
  • Podejmuje się wykonania prac dodatkowych i wykonuje je bardzo dobrze
  • Stara się przenosić zdobytą wiedzę na inne dziedziny i stosować ją w innych kontekstach, a także eksperymentować z już poznanymi wyrażeniami leksykalnymi i strukturami gramatycznymi.
  • Nie wymaga zachęt i wzmocnień ze strony nauczyciela.
  • Stosuje strategie i techniki pomocne w uczeniu się – wypracowane samodzielnie lub podpowiedziane przez nauczyciela.
  • W razie potrzeby korzysta z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, słowniczek).
  • Uzyskuje 100% punktów z pisemnych sprawdzianów wiadomości i umiejętności oraz poprawnie wykonuje zadania dodatkowe.

 5 - bardzo dobrze

  • Wiadomości i umiejętności ucznia pokrywają się w całości z wymaganiami programowymi.
  • Bardzo dobrze i w dobrym tempie wykonuje zadania z zakresu 4 podstawowych sprawności: pisania, czytania, mówienia i słuchania ze zrozumieniem.
  • Uczeń zna i poprawnie stosuje wszystkie słówka, wyrażenia i formy gramatyczne wprowadzone na lekcji.
  • Skutecznie komunikuje się za pomocą pytań i odpowiedzi – używa wszystkich struktur wprowadzonych na lekcji.
  • Potrafi bezbłędnie zapisać poznane słownictwo.
  • Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela i stara się je wykonać jak najdokładniej.
  • Uczy się większości nowych rymowanek i piosenek na pamięć. Bardzo dobrze je prezentuje.
  • Rozumie poznawane historyjki obrazkowe, po przygotowaniu potrafi je samodzielnie opowiedzieć.
  • Jego wymowa jest zbliżona do wzorca z nagrań.
  • Bez pomocy nauczyciela czyta teksty lekcyjne, zwracając uwagę na wymowę i intonację.
  • Może popełniać drobne błędy, lecz potrafi sam je poprawić, korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, słowniczek).
  • Pracuje systematycznie, w dobrym tempie. Zawsze kończy rozpoczętą pracę.
  • Pracuje zgodnie z instrukcjami nauczyciela, stara się je dobrze wykonać.
  • Potrafi przygotować estetyczną pracę plastyczną. Praca jest twórcza, staranna, zawiera wiele szczegółów, o których uczeń potrafi opowiedzieć.
  • Tworzy i zapisuje krótką notatkę według podanego wzoru.
  • Stara się na bieżąco wykorzystywać wcześniej zdobytą wiedzę, również w innych kontekstach oraz eksperymentować z już poznanymi wyrażeniami leksykalnymi i strukturami gramatycznymi, popełniając przy tym niewielkie błędy.
  • Jest aktywny na lekcjach.
  • Stosuje techniki zapamiętywania i nauki języków obcych proponowane przez nauczyciela.
  • Uzyskuje 91% - 100% punktów z pisemnych sprawdzianów wiadomości i umiejętności.

4 – dobrze

  • Uczeń zna większość z wprowadzonych na lekcji nazw, wyrażeń  i form gramatycznych. W  większości sytuacji poprawnie je stosuje w mowie i piśmie.
  • Zadania o średnim stopniu trudności z zakresu 4 podstawowych sprawności: mówienia, czytania, pisania i słuchania ze zrozumieniem wykonuje w wiekszości poprawnie.
  • Wykazuje stosunkowo niewielkie braki słownictwa i problemy gramatyczne.
  • Jego wymowa jest zbliżona do wzorca prezentowanego na nagraniach, uczeń stara się ją doskonalić z pomocą nauczyciela.
  • Z drobnymi błędami przepisuje słowa i zdania.
  • Tworzy i zapisuje własną,  dwu- trzyzdaniową notatkę według wzoru.
  • Prawidłowo reaguje na większość poleceń nauczyciela i stara się je wykonywać.
  • Potrafi odpowiedzieć na pytania wprowadzone i wyćwiczone w czasie lekcji pytania oraz - z pomocą nauczyciela - zadać je.
  • Z drobnymi podpowiedziami opowiada sens wysłuchanej historyjki obrazkowej. Po kilkukrotnym jej wysłuchaniu i przygotowaniu się, z pomocą nauczyciela potrafi ją opowiedzieć.
  • Potrafi przygotować estetyczną, twórczą pracę plastyczną i z drobną pomocą nauczyciela opowiedzieć o niej.
  • Prawidłowo reaguje na większość poleceń nauczyciela i stara się je wykonywać jak najdokładniej, w dobrym tempie.
  • Po przygotowaniu się dobrze czyta tekst, niewielkie błędy eliminuje z pomocą nauczyciela.
  • Systematycznie pracuje nad doskonaleniem swoich umiejętności i poszerzaniem wiadomości.
  • Zna na pamięć większosć poznanych piosenek i rymowanek. Przygotowuje ich prezentację.
  • Zapamiętuje wyrazy wprowadzane na lekcjach w zakresie danego rozdziału, ale te omówione wcześniej wymagają dodatkowego przypomnienia.
  • Uczeń potrafi, korzystając z drobnych wskazówek nauczyciela, odszukać potrzebne słowo w materiałach pomocniczych i odpowiednio je zastosować.
  • Prowadzi zeszyt przedmiotowy, zawierający wszystkie wymagane notatki. Dobrze wypełnia ćwiczenia.
  • Uczniowi zdarza się sporadyczne nieprzygotowanie do zajęć i brak zadania domowego.
  • Uzyskuje 70% - 89% punktów z pisemnych sprawdzianów wiadomości i umiejętności.

3 – zadowalająco

  • Zna około połowę z wprowadzonych słówek,  wyrażeń, form gramatycznych i stosuje je.
  • Poznane słownictwo zapisuje z błędami, które nie zawsze potrafi samodzielnie dostrzec i poprawić.
  • Częściowo poprawnie, z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia utrwalające i sprawdzające 4 podstawowe sprawności: czytanie, pisanie, mówienie, rozumienie tekstu słuchanego.
  • Popełnia częste błędy w opisach ilustracji, próbach opowiadania historyjek oraz odpowiedziach na pytania. Wypowiedzi są 2-3 wyrazowe, bazują jedynie  na podstawowym słownictwie.
  • Popełnia błędy gramatyczne i wykazuje duże braki słownictwa. Często myli formy gramatyczne lub nie zna ich w ogóle. Ma poważne problemy z opisaniem obrazka i tego, co się na nim dzieje.
  • Prawidłowo reaguje na część poleceń  nauczyciela i stara się je wykonywać w miarę możliwości dokładnie.
  • Uczy się fragmentów nowych rymowanek i piosenek na pamięć. Wykonuje je razem z grupą, rzadko samodzielnie.
  • Jego wymowa dość  znacznie odbiega od wzorca prezentowanego na płytach CD.
  • Stara się sporadycznie wykorzystywać uprzednio zdobyta wiedzę, również w innych kontekstach, popełnia jednak przy tej okazji dość poważne i stosunkowo częste błędy.
  • Z podpowiedziami nauczyciela tłumaczy sens wysłuchanej historyjki obrazkowej. Po kilkukrotnym wysłuchaniu z pomocą próbuje ją samodzielnie opowiedzieć.
  • Nie w pełni rozumie treść zadań, czytanek, historyjek.
  • Potrafi przygotować pracę plastyczną według podanego wzoru i jednym - dwoma słowami odpowiedzieć na związane z nią pytania nauczyciela.
  • Czyta niezbyt chętnie, powoli, popełniając poważne błędy w wymowie.
  • Z pomocą potrafi odpowiedzieć na wprowadzone na lekcji pytania.
  • Rzadko wykorzystuje uprzednio zdobytą wiedzę w innych niż na lekcji kontekstach.
  • Niezbyt starannie i skrupulatnie prowadzi zeszyt przedmiotowy. Zdarza się, że brakuje w nim niektórych notatek.
  • Pracuje pod kierunkiem nauczyciela, korzystając z jego pomocy. Niekiedy wymaga dodatkowej zachęty, mobilizacji, szczególnie przy poznawaniu nowych, trudniejszych zagadnień.
  • Wcześniej poznane nazwy wymagają dodatkowego przypomnienia.
  • Aktywność ucznia na lekcji, jego zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń, jest na średnim poziomie.
  • Uczniowi zdarza się być nieprzygotowanym do lekcji.
  • Nie zawsze odrabia zadania domowe.
  • Pracuje powoli, lecz przeważnie kończy podjętą pracę.
  • Zmobilizowany przez nauczyciela kończy dłuższe i trudniejsze zadania.
  • Uzyskuje 45% - 69% punktów z pisemnych sprawdzianów wiadomości i umiejętności.

2- wystarczająco

  • Pamięta jedynie niektóre wprowadzone słowa, wyrażenia i formy gramatyczne.
  • Bardzo rzadko wykorzystuje uprzednio zdobytą wiedzę, poznane struktury stosuje zwykle w utrwalonych i dobrze mu znanych kontekstach, mimo to nadal stosunkowo często popełnia błędy. Nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy w nowych kontekstach.
  • Rzadko uczy się niewielkich fragmentów nowych rapów i piosenek na pamięć, niechętnie prezentuje je z grupą.
  • Jego wymowa bardzo poważnie odbiega od wzorca prezentowanego na płytach CD.
  • Popełnia wiele błędów w ćwiczeniach utrwalających i sprawdzających 4 podstawowe sprawności: czytanie, pisanie, mówienie, rozumienie tekstu słuchanego, wykonuje je mało starannie.
  • Z podpowiedziami nauczyciela tłumaczy sens wysłuchanej historyjki wspieranej obrazkami. Po kilkukrotnym wysłuchaniu z dużą pomocą nazywa pojedyncze elementy w j. angielskim.
  • Przygotowuje prace plastyczne, jednak są one niestaranne, ubogie w szczegóły, zawierają mało elementów. Uczeń nie potrafi samodzielnie ich opisać nawet pojedynczymi słowami ani odpowiedzieć na pytania nauczyciela.
  • Popełnia liczne błędy w tworzonych przez siebie wypowiedziach (bardzo wyraźne braki struktur gramatycznych i słownictwa).
  • Rozumie jedynie pojedyncze słowa w poznawanych tekstach.
  • Dużą trudność sprawia mu samodzielne utworzenie wypowiedzi pisemnej lub ustnej.
  • Myli się, przepisując wyrazy.
  • Tylko czasami reaguje prawidłowo na pojedyncze polecenia nauczyciela, wykonuje je nie zawsze dokładnie i starannie.
  • Uczeń niechętnie włącza się do pracy na lekcji.
  • Bez pomocy nauczyciela nie potrafi  skorzystać z dostępnych źródeł informacji (np. słowniczka).
  • Dość często bywa nieprzygotowany do zajęć.
  • Tempo pracy ucznia jest powolne, jest on  niesystematyczny, często nie kończy rozpoczętych prac.
  • Mimo zachęty nauczyciela uczeń niezbyt chętnie nadrabia zaległości i nie zawsze wyraża chęć uzupełnienia brakujących zadań.
  • Posiada zeszyt, lecz jest on niestaranny i brakuje w nim wielu zadań.
  • Nie wykonuje większośći zadań w zeszycie ćwiczeń. Te, które wykonuje, są niestaranne, z błędami, często niedokończone.
  • Z dużą pomocą nauczyciela odpowiada, przeważnie jednym słowem lub po polsku, na postawione pytania.
  • Uzyskuje 30% - 44% punktów z pisemnych sprawdzianów wiadomości i umiejętności.

1 – niewystarczająco

  • Uczeń z trudnościami rozpoznaje i wskazuje pojedyncze nazwy angielskie. Nie zna większości wprowadzonych słów i wyrażeń.
  • Nie potrafi samdzielnie wymówić odpowiednich wyrazów wprowadzanych na lekcji, zachęcany przez nauczyciela sporadycznie poprawnie powtarza za wzorem pojedyncze słowa.
  • Nie wykonuje poleceń nauczyciela.
  • Nie potrafi napisać za wzorem wyrazów w lub wykonuje to ćwiczenie sporadycznie i bardzo niestarannie.
  • Nie potrafi  korzystać z materiałów pomocniczych.
  • Uczeń wcale lub bardzo niechętnie włącza się do pracy na lekcji, nie powtarza, nie śpiewa.
  • Nie zna nawet fragmentów poznawanych na lekcjach piosenek ani wierszy.
  • Uczeń nie potrafi wykonać ćwiczeń według instrukcji w nagraniu lub instrukcji nauczyciela.
  • Bardzo niechętnie i sporadycznie angażuje się w wykonywanie prac plastycznych. Są one mało estetyczne, często niedokończone.
  • Często bywa nieprzygotowany do zajęć, nie odrabia zadań domowych lub oddaje do poprawy prace niesamodzielne.
  • Tempo pracy ucznia jest bardzo powolne.
  • Mimo zachęt i pomocy ze strony nauczyciela uczeń nie nadrabia zaległości.
  • Nie prowadzi zeszytu, nie uzupełnia ćwiczeń.
  • Uzyskuje poniżej 30% punktów z pisemnych sprawdzianów wiadomości i umiejętności.