winieta-01
winieta-02
winieta-03
winieta-04

Kryteria i zakres oceniania na lekcjach muzyki:

Przy wystawianiu oceny z muzyki będzie brany pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Dlatego też ocena z muzyki będzie zindywidualizowana na podstawie dokładnego rozpoznania możliwości każdego z uczniów oraz obserwacji jego jednostkowego rozwoju. Ocena będzie również relatywna, uzależniona od potencjału uczniów i prezentowanej przez nich postawy.
Przy ocenianiu będzie uwzględniane:

  • w śpiewie - poprawność muzyczna, znajomość tekstu piosenki, ogólny wyraz artystyczny,
  • w grze na instrumentach melodycznych oraz instrumentach perkusyjnych niemelodycznych - poprawność muzyczna, płynność i technika gry, ogólny wyraz artystyczny,
  • w wypowiedziach na temat utworów muzycznych połączone ze znajomością terminów i wiedzą muzyczną - zaangażowanie i postawa podczas słuchania, rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów, rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych, podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów, wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np. na rysunku, w opowiadaniu, dramie),
  • w działaniach twórczych - rytmizacja tekstów, improwizacja: rytmiczna, melodyczna oraz ruchowa, umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych, np. wymagających korelacji działań muz. - plastycznych, umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej, umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych,
  • w prowadzeniu zeszytu przedmiotowego - ogólna estetyka, systematyczność, prace wykonywane przez ucznia samodzielnie,
  • w aktywności na lekcjach - za aktywną postawę na lekcji uczeń może otrzymać ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli dodatkowo 4 razy w półroczu wykaże się wiedzą lub umiejętnościami wykraczającymi poza ustalone wymagania (wymagania ponadpodstawowe) otrzymuje ocenę celującą.

Za systematyczną i bardzo dobrą pracę w chórze szkolnym oraz za udział w występach, ocena z muzyki zostaje podwyższona o jeden stopień.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki
  • prawidłowo gra na różnych instrumentach melodycznych,
  • samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
  • potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego,
  • posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,
  • bierze czynny udział w chórze szkolnym
  • jest bardzo aktywny muzycznie,
  • wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodię do wiersza, akompaniament perkusyjny do piosenki.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,
  • prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach perkusyjnych
  • umie bezbłędnie wykonywać rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych,
  • potrafi rytmizować teksty,
  • rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
  • zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy,
  • podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
  • poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra akompaniament do piosenek na instrumencie perkusyjnym
  • wykonuje proste rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
  • rytmizuje łatwe teksty,
  • zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,
  • prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,
  • niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra akompaniament do piosenek na instrumencie perkusyjnym
  • wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
  • zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne,
  • prowadzi zeszyt niesystematycznie i niestarannie.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,
  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra akompaniament do piosenek na instrumencie perkusyjnym
  • niechętnie podejmuje działania muzyczne,
  • myli terminy i pojęcia muzyczne,
  • dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
  • najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela

Ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje tylko w sytuacjach wyjątkowych:

  • mimo usilnych starań nauczyciela, wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu
  • ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy
  • mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego